Lazerle Varis Tedavisi

Varis Nedir?

Varis bacaklarda cilt altında olan toplar damarların genişlemesi durumudur. Toplar damarlar bacaklardan kalbe doğru kanı taşımakla görevlidir. Özellikle yerçekimine karşı bu kan akışının sağlanabilmesi için toplar damarlarda kapakçıklar bulunur. Özellikle bu kapakçıkların işlevlerinin bozulması sonucunda damarlarda kan ileri doğru ilerleyemez ve göllenmeye başlar. Bunu sonucunda damarlar genişler bu durumu varis olarak adlandırıyoruz.

Varis Tanısı Nasıl Konur?

Varis tanısı öncelikle doktor muayenesi ile konur. Fakat bu tanının kesinleşmesi ve yapılacak tedavinin şekillenebilmesi için mutlaka bacak toplar damarlarına yönelik doppler ultrason filmi çekilmelidir. Çok nadir durumlarda venografi çekilebilir.

Varis Belirtileri Nelerdir?

• Bacaklarda ağrı ve hatta daha çok sızı görülmesi
  • Özellikle bu ağrı ve sızıların uzun süre ayakta durduktan sonra daha çok şiddetlenmesi
  • Bacaklarda damarların görünür hale gelmesi
  • Bacaklarda morluklar oluşması
  • Görünür hale gelmiş olan damarların kıvrımlanması
  • Uzun süre ayakta kaldıktan sonra ayaklarda ve hatta bacaklarda şişme
  • Ayak bileklerinde kalıcı morluklar ve zamanla yaralar açılması.

Varis Neden Olur?

Bacaklarda toplar damarlar içlerindeki kapakçıklar yardımıyla kanı yukarı doğru taşırlar, ayrıca bacaklardaki kasların kasılması sayesinde damarlar sıkışarak kanı daha hızlı yukarı doğru taşırlar. Toplar damar içinde olan kapakçıkların bozulması sonucunda damarlar genişler ve içindeki kan damar içinde pıhtılaşabilir. Varis genellikle

• Genetik yatkınlığı olan kişilerde
  • Hareketsiz yaşam şekli olanlarda
  • Yaptığı iş nedeniyle çok ayakta çalışan kişilerde
  • Sıcak iklimlerde yaşayan kişilerde
  • Aşırı derecede sigara ve alkol kullananlarda
  • Bazı karaciğer rahatsızlıkları
  • Gebelik sonrası varis gelişimi

Varis Kimlerde Görülür?

• Kadınlarda erkeklerden daha sık görülür. Kadınların hormonal yapısı damarların daha çabuk elastikiyet kaybına uğramasına ve yapısının değişmesine sebep olur
  • Gebelik, yine kadın olmanın sonucu olur ama gebelik geçirmiş olan kadınlarda risk daha da artar. Hem hormonal olarak hemde karın içinde büyüyen uterus karın içi damarlara baskı yaparak genişlemeye sebep olur.
  • Doğum kontrol ilaçları ve menopoz geciktirmek için kullanılan ilaçlar
  • Her hastalıkta sayabileceğimiz genetik sebepler
  • Yapılan iş ile alakalı olarak uzun süre ayakta kalan kişiler
  • Sıcak bölgelerde yaşayan kişiler
  • Yaş arttıkça varis ihtimali de artıyor ortalama 35-45 yaş aralığında %50 görülürken 75 ve üzeri kişilerde %90 oranda görülebiliyor.
  • Sigara ve kronik alkol kullananlarda
  • Aşırı kilolu kişilerde
  • Kronik kabızlık yaşayan kişilerde

Varis Tedavisi Nasıl Yapılır?

Varis tedavisi varisin evresine göre değişmektedir. Ayrıca tedavi şeklini belirleyen en önemli şey bacaklardaki diğer toplar damar, yani derin yerleşimli toplar damar sisteminin durumudur. Bunu anlamak için mutlaka bacak toplar damarlarına doppler ultrasonografi tetkiki yapılmalı ve buna göre değerlendirilmelidir. Kabaca sınıflarsak;

Ameliyatsız Varis Tedavi Teknikleri

Bu yöntemlerin hepsi cerrah tarafından önce hastanın durumu değerlendirilip sonucuna göre doktor tarafından hangi tedavinin uygulanacağı seçilir.

Lazerle Varis Tedavisi

Lazerle varis tedavileri 2 yöntemle yapılır.

– Damar Dışından Uygulanan Yöntem

Bu yöntem lazer epilasyonda kullanılan lazere benzer bir lazerle cilt üstünden genişlemiş ve kozmetik olarak çirkin görüntü sağlayan varislerde daha çok tercih edilir. Cilt üzerinden uygulanır. Herhangi bir anestezi gerektirmez ve hasta işlem biter bitmez normal hayatına devam eder.

– Damar İçinden Uygulanan Lazerli Varis Tedavisi ( Endovenöz Lazer Tedavisi – EVLA)

Bu yöntem ameliyathane ortamında yapılır. Özellikle toplar damar yetersizliği olan hastalarda uygulanır. Hastaya lokal anestezi veya bazen sedasyon vererek ultrason eşliğinde damar bulunur ve iğne yardımıyla damar içine lazer fiberi gönderilir ve damar içeriden yakılarak yok edilir.

Radiofrekans

Lazerli varis ile benzer bir yöntemdir. Yine damar içine radiofrekans probu gönderilir ve lazerden farrklı olarak radio dalgaları kullanarak yapılan bir işlemdi. Zamanla lazerin daha etkili olduğu tespit edilip bu yöntemin kullanımı azalmıştır.

Köpük Tedavisi ( Skleroterapi )

Özellikle toplar damar yetmezliği olmayan yüzeyel kılcal damar rahatsızlığı olan kişilerde estetik görünüm için yapılır. Kılcal damara ince bir iğne ile girilerek içine köpük verilerek damarın içini dondurma yöntemidir. Çapı geniş olan damarlarda uygulanamaz. Ama bu yöntem yerine yine damar dışından yapılan lazerle varis tedavisi daha etkili olarak saptanmıştır.

Ameliyatla Varis Tedavisi

Ameliyatla varis tedavi seçenekleri günümde artık gelişen teknoloji sayesinde çok tercih edilen yöntemler arasında olmamakla birlikte halen yapıldığı bazı klinikler mevcuttur.

Stripping Venektomi

Genel anestezi veya spinal anestezi ile ayak bileği hizasından bozulmuş olan toplar damar bulunur, daha sonra bu damarın kasık hizasındaki devamı bulunup bu bölgedeki dalları kesilir, ayak bileği hizasından damar içinden gönderilen tel kasıktan bulunur ve bu telin geçtiği damar tamamen çıkartılır. Bu yöntem hem kasıkta büyük kesi hemde ayak bileği, diz gibi birkaç yerde kesilere sebep olduğu için hem kozmetik hemde cerrahi riskler oluşturduğu için terkedilmiştir.

Pake Eksizyonu:

Genellikle stripping ameliyatı ile birlikte yapılır diz altında özellikle kıvrımlı ve büyük toplar damarların cerrahi olarak çıkartılma işlemidir. Estetik olarak çok fazla iz kalması ve cerrahinin getirdiği riskleri taşıdığı için ve teknolojini getirdiği kolaylıklar sayesinde çok sık uygulanmaz.